Bestil online eller ring
7015 4141
Kundeservice

Værd at vide A-Z

Der kan være mange ting, man er i tvivl om, når man skal på ferie. Her har vi samlet de ting, der er vigtige at vide, når I skal afsted på skiferie.


Bestilling og betalingsbetingelser
Du bestiller din ferie på skiferie.dk (en del af Friferie A/S) eller på tlf. 7015 4141. Når ferien er bestilt, betales 1. rate og I modtaer en bekræftelse/faktura på email. Er der mindre end 8 uger til ankomst, betales hele beløbet med det samme. Når I har betalt, modtager I en betalingsbekræftelse. Faktura skal være slutbetalt senest 8 uger før ankomst. Se mere om betalingsbetingelser her. Når fakturaen er slutbetalt, modtager I lejebevis/ voucher med alle de vigtige informationer som ankomst- og afrejsetidspunkt. Husk, at I skal printe lejebevis/voucher ud og tage det med til feriestedet. I modtager alt på mail, og skulle I ønske det tilsendt med post, opkræver vi et forsendelsesgebyr på kr. 165,-.

Boligen
Ferieboligerne kan variere i indretning og vi gør opmærksom på, at billederne af boligerne på vores hjemmeside er repræsentative. Husk desuden, at på visse feriesteder kan de enkelte boligers indretning variere, da mange er privatejede. Som udgangspunkt kan I forvente, at jo længere sydpå I kommer, des enklere er ferieboligerne indrettet. Basisting såsom bestik og service er der selvfølgelig, men skal I fx bruge en hvidløgspresser, er det en god idé at medbringe den hjemmefra. Der hvor ferieboligens areal er angivet, er dette inkl. evt. balkon eller terrasse. Ankommer I flere personer, end der er bestilt til, har feriestedet ret til at opkræve ekstrabetaling eller afvise de ekstra personer.

Depositum på feriestedet
Langt de fleste feriesteder opkræver et depositum ved ankomst. Som oftest tages der et aftryk af et kreditkort, men nogle feriesteder kræver stadig, at der lægges kontanter. Beløbet vil ofte svare til mellem kr. 1.000,- og kr. 2.000,- i den lokale valuta. Depositum er altid et anliggende mellem gæsten og feriestedet, så skiferie.dk kan ikke stilles til ansvar for et eventuelt ikke tilbagebetalt depositum.

Ekspeditionsgebyr
Der tilkommer hver booking et ekspeditionsgebyr på kr. 150,-.

Energiomkostninger
Energiomkostninger skal kun betales på nogle enkelte feriesteder. Det nøjagtige beløb er angivet ved ferieboligens beskrivelse.

Ferieboligen
Generelt vil I opleve, at jo længere sydpå I kommer, des enklere er ferieboligerne indrettede. Der er selvfølgelig de helt basale ting som bestik og service. Skal I f.eks. bruge en hvidløgspresser, er det dog en god idé at medbringe den hjemmefra. På nogle feriesteder kan de enkelte ferieboligers indretning variere, da mange er privatejede. Der hvor ferieboligens areal er angivet, er dette inkl. evt. balkon eller terrasse. Ankommer I flere personer, end der er bestilt til, har feriestedet ret til at opkræve ekstrabetaling eller afvise de ekstra person

Hunde
Hvis menneskets bedste ven skal med på ferie, skal I selv sørge for at orientere jer om, hvilke regler der gælder i de enkelte lande. Det skal altid oplyses ved bestilling af ferien, hvis hund medbringes. Den endelige accept gælder først, når feriestedet er orienteret og har accepteret. Vær opmærksom på, at der kan være begrænset antal ferieboliger, hvor hunde er tilladt.
Ved accept fra feriestedet må hunde medbringes i boligen, men de må normalt ikke medbringes på fællesarealer. Dette kan variere fra sted til sted.kal altid oplyses ved bestilling af ferien, hvis hund medbringes. Den endelige accept gælder først, når feriestedet er orienteret og har accepteret. Vær opmærksom på, at der kan være ferieboligtyper, hvor hunde ikke er tilladt for vores gæster, selvom andre gæster må medbringe hunde i andre ferieboligtyper.

Internet/WiFi
Vi har mærket de feriesteder, hvor der er adgang til trådløst internet. Vær opmærksom på, at WIFI-mærket gælder feriestedet, typisk hot spots, og ikke den enkelte feriebolig samt at mærkningen også kan være mod betaling.
Båndbredden er oftest ikke som hjemme, og den samme forbindelse anvendes af mange andre gæster. Forvent derfor at den trådløse adgang primært kan bruges til at tjekke mail og besøge enkle hjemmesider og ikke til at spille online, streame film eller lignende..

Kurskat/turistskat
På en del feriesteder (især i Italien, Østrig, Tyskland og Frankrig) opkræves en lokal turistskat, der går til vedligeholdelse af området. Kurskat/turistskat opkræves typisk på feriestedet. Skatten svarer ca. til kr. 3,- til kr. 15,- pr. pers. pr. nat. Da kurskat/turistskat er relativt små beløb, fremgår de ikke af prisskemaet eller ferieboligens beskrivelse. I kan få beløbet oplyst ved at ringe til os. Såfremt kurskat/turistskat skal betales, vil det fremgå af bekræftelsen og lejebeviset.

Lejebestemmelser
Se lejebestemmelser for skiferie.dk her!

Motorveje
I Tyskland, Italien, Frankrig og Østrig skal der betales motorvejsafgift. I Østrig, Schweiz og Tjekkiet skal I betale vejafgift i form af et mærkat, der sættes i forruden. Disse mærkater købes ved grænseovergange eller på større tankstationer. Det kan anbefales at købe Vejdirektoratets Europa Guide, hvor I finder alle relevante oplysninger om kørsel og motorvejspriser i Europa. Guiden kan købes på de fleste tankstationer herhjemme og koster ca. 90 kr.

Parkering
Til hvert feriested er der angivet parkeringsforhold. På de fleste feriesteder er der én gratis p-plads tilknyttet ferieboligen, og har I flere biler med, koster det ekstra. Der, hvor det koster penge at parkere, skal der altid afregnes med feriestedet, og p-pladser kan ikke reserveres på forhånd. Vær opmærksom på, at skader på bilen som følge af nedfaldne kogler m.m. er udenfor skiferie.dk’s indflydelse, og derfor ikke kan gøres til genstand for en reklamation.

Pas, visum, papir
I skal stadig medbringe pas ved rejser i Europa. Alle rejsende skal have eget pas og mange lande kræver at dette skal være gyldigt 6 mdr. efter hjemkomst. Tjek om det er gyldigt! Ikke-skandinaviske statsborgere bør i god tid undersøge, om der kræves visum, ikke kun til det land, hvor ferien skal holdes, men også til de lande der køres igennem. Det samme gør sig gældende, hvis man har købt en flybillet og gælder også i de lande, hvor man skal mellemlande. Husk også at medbringe bilens registreringsattest (den grønne).

Prisgaranti
Vores prisgaranti TOTAL PRISGARANTI er gældende indtil 7 dage efter bestillingen og ved bestilling senest 30 dage før ankomst, og gælder hvis I finder samme feriebolig i samme periode, ledig til en lavere pris hos en anden dansk, udenlandsk ferieboligudlejer, rejsearrangør eller hos feriestedet selv. Vi sætter da vores pris ned og udbetaler prisdifferencen. Læs mere om TOTAL PRISGARANTI her.

Rejseforsikring
Vi anbefaler, at I tegner en ferierejse-forsikring inden afrejsen. Hvilken type forsikring, I skal have, afhænger af, hvilket land I rejser til. I er altid velkomne til at kontakte os for nærmere info.

Reklamation
Skiferie.dk ønsker hele tiden at blive bedre og optimere vores produkt. Vi bestræber os altid på at undgå fejl og mangler, men skulle det alligevel ske, er det vigtigt, at vores gæster informerer os, så vi kan rette eventuelle fejl og mangler.
I tilfælde af reklamationer skal I udfylde vores reklamationsformular, som kan downloades her.

Ski in/Ski out
Er ikke nødvendigvis til den enkelte bolig, men til et hytteområde. I tilfælde af vintre med lidt sne er det i nogle tilfælde ikke muligt at køre direkte til og fra boligen.

Skiftedag
Sydpå er der typisk skiftedag om lørdagen, og nordpå er det oftest søndag, men det kan variere og flere skiftedage kan være muligt. Ankomsttidspunktet vil typisk være mellem kl. 15 og 20, men det præcise tidsrum er altid angivet på lejebeviset. Ankommer I senere, skal I tage kontakt direkte til feriestedet og aftale med dem, hvordan I får jeres nøgle. På afrejsedagen skal de fleste ferieboliger forlades kl. 10.

Slutrengøring:
På stort set alle feriesteder, skal der betales for obligatorisk slutrengøring. Det betales ofte hjemmefra, så I undgår uforudsete udgifter på feriestedet. På nogle feriesteder kan I vælge, om I vil betale for rengøringen eller gøre det selv. På andre feriesteder er der ikke andre muligheder end at gøre det selv. Uanset hvad, skal ferieboligen altid forlades i ryddelig stand, affaldet skal fjernes, og der må ikke stå opvask. Det er almindelig høflighed overfor andre mennesker. Det er meget vigtigt at understrege, at er I utilfredse med rengøringen ved ankomst til feriestedet, skal I omgående henvende jer i receptionen. Feriestedet har også altid ret til at opkræve betaling for slutrengøring, hvis dette ikke er gjort tilfredsstillende.

Støjniveau
På større feriesteder med mange turister må der påregnes et vist støjniveau. Det kan være alt fra andre gæster, aktivitetsprogrammer, restauranter, diskoteker til barer på feriestedet. Specielt aftenunderholdningen kan være støjende, men trods alt ikke til senere end ca. kl. 23. Derudover kan der på feriesteder, som ikke direkte beskrives som rolige, forekomme trafikstøj fra lokaltrafikken. Alt ovennævnte er udenfor skiferie.dk’s indflydelse, og vi kan ikke holdes ansvarlige for eventuelle gener i forbindelse med dette.

Sådan kommer I frem
På jeres lejebevis finder I feriestedets adresse samt koordinater, der ligesom adressen kan tastes direkte ind i en GPS. Har I ikke en GPS, kan I på maps.google.dk lave en rutebeskrivelse til feriestedet. Men husk aldrig og stole blindt på en GPS og at medbringe kort og jeres sunde fornuft.

Unge under 25
Vær opmærksom på, at hvis alle rejsedeltagere er under 25 år, kan der være feriesteder, som ikke accepterer reservationen. Kontakt os derfor altid, hvis I er i tvivl eller har spørgsmål.

Wellness
Mange af vores feriesteder tilbyder lækre wellnessområder, hvor I kan slappe af. Bemærk venligst, at wellnessbehandlinger og adgang til områderne kan koste ekstra. Det fremgår ikke af kataloget. Vi gør samtidig opmærksom på, at man mange steder i Tyskland og Østrig har wellnessområder, hvor I ikke må benytte badetøj, og flere steder er aldersbegrænset.

Ønsker
Rigtig mange gæster har forskellige ønsker til beliggenhed, og vi skal nok sørge for, at alle ønsker bliver formidlet videre til det pågældende feriested. Det er dog vigtigt at understrege, at vi aldrig garanterer ønsker, og vi kan derfor ikke stilles til ansvar, hvis de ikke kan opfyldes. De ønsker, I har, skal oplyses ved bestilling af jeres ferie og skal fremgå af faktura og voucher.
Luk vinduet X